Selasa, 11 Januari 2011

Kontroversi Novel Interlok: Pulangkan Sastera Kepada Sasterawan..


Saya bingung melihat rakyat dari pelbagai golongan sibuk bercakaran sesama sendiri hanya disebabkan sikap dan kefahaman masing-masing terhadap novel Interlok karya Sasterawan Negara, Abdullah Hussain. Ada yang meminta supaya ditarikbalik novel tersebut. Ada juga yang membakar novel tersebut. Dari sisi yang lain, ada kelompok yang meminta supaya para pembakar buku ini dikenakan tindakan dan sebagainya. Tidak kurang juga yang dalam diam-diam menghirup keuntungan agenda politik mereka.



Menuntut supaya sesebuah karya sastera diharamkan bukanlah suatu perkara yang baru di Malaysia. Novel "Shit" karya Sasterawan Negara Shahnon Ahmad juga pernah diminta agar diharamkan. Malah gelaran Datuk dan Sasterawan Negara yang disandang beliau turut diminta supaya dilucutkan. Jawatan beliau sebagai Profesor Emeritus di USM juga diminta supaya ditarikbalik. Novel "Shit" juga dibakar dengan penuh kebencian.

Pada hemat saya, barangkali mereka ini terlupa bahawa anak-anak kita sedang memerhatikan perangai orang tua mereka dari jauh. Sedikit sebanyak mereka akan mengikut perangai orang tua mereka. Malulah sedikit. Malu besar kalau apa yang dipertontonkan oleh orang tua mereka itu menyalahi apa yang bakal anak-anak mereka baca melalui novel Interlok ini.

Saya yakin novel tersebut diangkat menjadi bacaan wajib bukan hanya kerana satu dua perkataan yang dianggap menghina oleh segolongan rakyat. Novel tersebut diambil kerana "the higher objective" yang ada padanya - betapa pun kita ini berbeza agama dan keturunan, keamanan dan perpaduan itu lebih utama dan didambakan. Dan anak-anak ini memang sepatutnya mempelajari dan mengambil teladan daripada novel tersebut. Kerana itulah novel tersebut diambil sebagai bacaan untuk matapelajaran Bahasa Melayu di sekolah mereka.

Saya berpendapat bahawa kita diajar supaya membaca buku untuk pandai. Malangnya, ada orang yang belum baca buku sudah tunjuk pandai. Lebih malang, ada orang yang walaupun sudah berkali-kali khatam baca buku, masih tak pandai-pandai.

Novel ini bukan ditulis oleh ahli politik mahupun pelampau perkauman. Ia bukan karangan sembarangan orang. Ia adalah karya yang dihasilkan oleh seorang sasterawan yang mempunyai budi yang halus dan maksud yang dalam. Karya seni yang sarat makna ini harus diperhalusi dengan teliti dan menuntut renungan yang tajam. Khazanahnya takkan dapat dibuka dengan fikiran yang menuduh-nuduh, melulu dan angkuh.

Lapangkan dada, tenangkan fikiran. Bacalah dengan hati yang suci.


Wassalam.

1 ulasan:

  1. Akak setuju : LAPANGKAN DADA<TENANGKAN FIKIRAN<BACALAH DENGAN HATI YANG SUCI!!

    BalasPadam